Název:

Multimédia

Zkratka:MUL
Ak.rok:2014/2015
Semestr:letní
Studijní plán:
ProgramObor/
specializace
RočníkPovinnost
IT-MGR-2MBI-volitelný
IT-MGR-2MBS-volitelný
IT-MGR-2MGM1.povinný
IT-MGR-2MIN-volitelný
IT-MGR-2MIS-povinně volitelný - skupina S
IT-MGR-2MMI-volitelný
IT-MGR-2MMM-volitelný
IT-MGR-2MPV-volitelný
IT-MGR-2MSK-volitelný
Vyučovací jazyk:čeština
Informace pro zapsané:http://www.fit.vutbr.cz/study/courses/MUL/private/
Kredity:5 kreditů
Ukončení:zkouška (písemná)
Výuka:
hod./sempřednáškasem./cvič.lab. cvič.poč. cvič.jiná
Rozsah:26001313
 zkouškatestycvičenílaboratořeostatní
Body:511010029
Garant:Zemčík Pavel, prof. Dr. Ing. (UPGM)
Přednášející:Zemčík Pavel, prof. Dr. Ing. (UPGM)
Cvičící:Bařina David, Ing., Ph.D. (UPGM)
Jurzykowski Michal, Ing. (UPGM)
Klepárník Petr, Ing. (UPGM)
Klíma Ondřej, Ing. (UPGM)
Kobrtek Jozef, Ing. (UPGM)
Musil Petr, Ing. (UPGM)
Fakulta:Fakulta informačních technologií VUT v Brně
Pracoviště:Ústav počítačové grafiky a multimédií FIT VUT v Brně
Prerekvizity: 
Základy počítačové grafiky (IZG), UPGM
Nahrazuje:
Multimédia (MUM), UPGM
 
Cíle předmětu:
  Naučit se a porozumět základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámit se s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučit se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámit se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámit se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučit se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a zvukovému rozhraním Windows API a DirectX. Seznámit se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti.
Anotace:
  Definice multimédií, přehled periferních zařízení, multimédia a zpracování signálu, signálové procesory, "case study" návrhu systému se signálovým procesorem, Windows API pro práci se zvukem, videosignálem a obrazovým rastrem, formáty dat pro obraz a zvuk, digitalizace a kódování obrazu a zvuku, komprese obrazu, komprese videa, komprese zvuku, rozhraní DirectX pro rastrové operace, rozhraní DirectX pro zvuk, rozhraní OpenGL pro rastrové operace, programátorská rozhraní pro programování multimediálních aplikací.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti:
  Základní znalost programování v C/C++, základy zpracování signálu.
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu:
  Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámí se i s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a ;video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámí se také se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Seznámí se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti.
Dovednosti, znalosti a kompetence obecné:
  Studenti se naučí hledat si partnery do týmu, řešit týmové projekty a veřejně obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovcího jazyka C/C++.
Osnova přednášek:
 
  1. Úvod, multimediální data, zpracování signálu (11.2., Zemčík, slajdy)
  2. FIR filtry, IIR filtry, postup návrhu filtrů (18.2., Zemčík, slajdy +cvičení)
  3. Formáty zvuku (WAV, MP3, AAC) (25.2., Grézl?, slajdy)
  4. Signálové procesory (DSP), case study k implementaci filtrů (4.3., Zemčík, slajdydoc1doc2slajdypomůcka)
  5. Kompresní techniky (RLE, statistické, slovníkové metody) (11.3., Bařina, slajdy)
  6. Zvuková rozhraní v Linuxu a Windows (OSS, ALSA, DirectSound) (18.3., Bařina, slajdy)
  7. Multimediální frameworky (VFW, DirectShow, FFmpeg, GStreamer, přehrávač, kodek) (25.3., Bařina, slajdy, +cvičení)
  8. Konzultace projektů (1. 4., Bařina) - den vědy
  9. Principy komprese obrazu a videa (8.4., Zemčík, slajdy) plus rastrové operace ve Windows API (Zemčík, slajdyslajdyslajdyslajdy)
  10. Formáty obrazu (BMP, TIFF, GIF, PNG, JPEG, JPEG 2000) (15.4., Bařina, slajdyslajdy) +cvičení)
  11. Test, Formáty videa (kontejnery, H.261, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, VP8, H.264) (22.4., Bařina, slajdy)
  12. Rozhraní DirectX, operace s obrazem (29.4., Kobrtek, slajdy, +cvičení)
  13. Hostovská přednáška DISK - audio na DSP  (6. 5., Lubor Přikryl, Jaromír Mačák, DISK + Zemčík)
Osnova počítačových cvičení:
 
  1. Úvodní laboratorní cvičení, seznámení s pomůckami
  2. Návrh a realizace zvukových filtrů (19. 2., Musil)
  3. Multimediální frameworky (9. 4., Klepárník)
  4. Komprese JPEG (16. 4., Jurzykowski)
  5. DirectX (23. 4., Kobrtek)
  6. Rastrové operace v OpenGL (7. 5., Klíma)
Osnova ostatní - projekty, práce:
 
  1. Individuálně zadávené projekty trvající po celou dobu kursu
Literatura referenční:
 
  • Simon, R. J.: Multimedia & ODBC API Bible, Watte Group Press, Carte Madera, CA, USA, 1996, ISBN 1-57169-011-5
  • IEEE Multimedia, IEEE, USA - série časopisů - různé články
  • Oney, W.: Systems Programming for Windows, Microsoft Press, Redmond, WA, USA, 1996, ISBN 1-55615-949-8
  • Wodtke, M.: Mind Over Media, McGraw-Hill, New York, USA, 1993, ISBN 0-07-067633-X
  • Wodaski, R.: PC Video Madness, SAMS Publishing, Carmel, IN, USA, 1993, ISBN 0-672-30322-1
  • Wodaski, R.: Multimedia Madness, SAMS Publishing, Carmel, IN, USA, 1992, ISBN 0-672-30249-7
Literatura studijní:
 
  • Wodtke, M.: Mind Over Media, McGraw-Hill, New York, USA, 1993, ISBN 0-07-067633-X
Kontrolovaná výuka:
  Kontrolovaná výuka zahrnuje půlsemestrální test, bodovaná počítačová cvičení, individuální projekt a záverečnou zkoušku. Půlsemestrální test nemá náhradní termín a závěrečná zkouška má dva možné náhradní termíny.
Průběžná kontrola studia:
  Půlsemestrální test, bodovaná počítačová cvičení a individuální projekt.
 

Vaše IPv4 adresa: 54.196.208.187
Přepnout na https

DNSSEC [dnssec]