Název: | Ekonomie informačních produktů |
---|
Zkratka: | EIP |
---|
Ak.rok: | 2018/2019 |
---|
Semestr: | zimní |
---|
Studijní plán: | |
---|
Vyučovací jazyk: | čeština |
---|
Aktuální informace: | Počítačová cvičení budou probíhat dle harmonogramu na stránkách předmětu. První cvičení proběhne 15. 10. 2018 (v první týden semestru tedy nikoli)
|
---|
Informace pro zapsané: | http://www.fit.vutbr.cz/study/courses/EIP/private/ |
---|
Kredity: | 5 kreditů |
---|
Ukončení: | zkouška (písemná) |
---|
Výuka: | hod./sem | přednáška | sem./cvič. | lab. cvič. | poč. cvič. | jiná |
---|
Rozsah: | 26 | 6 | 0 | 12 | 8 |
---|
| zkouška | testy | cvičení | laboratoře | ostatní |
---|
Body: | 56 | 20 | 0 | 6 | 18 |
---|
|
---|
Garant: | Květoňová Šárka, Ing., Ph.D. (UIFS) |
---|
Přednášející: | Květoňová Šárka, Ing., Ph.D. (UIFS) |
Cvičící: | Květoňová Šárka, Ing., Ph.D. (UIFS) |
---|
Fakulta: | Fakulta informačních technologií VUT v Brně |
---|
Pracoviště: | Ústav informačních systémů FIT VUT v Brně |
---|
| Cíle předmětu: |
---|
| | Cílem předmětu je výklad faktorů podmiňujících úspěch výpočetních a komunikačních produktů v návaznosti na sféru služeb založených na informačních technologiích v širším kontextu moderní mikroekonomické teorie. Stěžejní oblastí je aplikace standardních mikroekonomických analýz do neustále se rozvíjející a měnící oblasti informačních produktů a infrastruktury. | Anotace: |
---|
| | Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických faktorů (trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových informačních a komunikačních produktů. Důležitou součástí je rovněž oblast mikroekonomie, jejíž základní principy a teoretická východiska jsou pro optimální řízení ICT produktů stěžejní.
| Získané dovednosti, znalosti a kompetence: |
---|
| |
- Schopnost aplikace základních ekonomických principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
- Schopnost jasně definovat a formulovat e-commerce jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky sféry e-commerce.
- Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační zboží.
- Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
- Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
- Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
- Kritické zhodnocení efektů a dopadů současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.
| Osnova přednášek: |
---|
|
Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
- Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
- Business oblast, ekonomika a informační technologie
- Informační management a marketing
- Cena IT zboží
- Vytváření různých verzí informačního zboží
-
Informace ve vědě, technice a medicíně (STM)
- Copyright, otázky autorských práv
- Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
-
Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
-
Standardy a kompatibilita - kooperace, válka standardů
- Ekonomika standardů v informačních sítích
- Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.
| Osnova počítačových cvičení: |
---|
| - Základní seznámení se simulační hrou JA TITAN
- Absolvování jednotlivých hracích kol
- Vyhodnocení úspěšnosti, kritické zhodnocení
| Literatura referenční: |
---|
| - Fiala, P.: Síťová ekonomika. 1. vydání Praha: Professional Publishing, 2008.ISBN 80-86946-69-6.
- COURCOUBETIS, C., Weber, R.: Pricing Communication Networks:
Economics, Technology and Modelling. Wiley,2003. ISBN: 978-0-470-85130.
- FOTR,
J., HÁJEK, S. a kol.: Tvorba strategie a strategické plánování. 1.
vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
- JANOUCH, V.: Internetový marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
- HANNA, Nessim; DODGE, Robert. Pricing: Zásady a postupy tvorby
cen. 1. vydání. Praha: Management Press, 1997. 203 s. ISBN
80-85943-34-4.
| Literatura studijní: |
---|
| - Kolektiv autorů: Online marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2014. ISBN: 978-0-251-41557.
- MALLYA, T.: Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN: 80-24719-11-8.
- Johns, A.: Pirátství - Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 1. vydání Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-711-9.
- JANOUCH, V.: Internetový marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
- ZUZÁK, R.: Strategické řízení podniku. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.
- MALÝ, Josef. Oceňování průmyslového vlastnictví: nové přístupy.
1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 182 s. ISBN 978-80-7179-464-6.
- Macho-Stadler And J. D. Perez-Castrillo. An Introduction to the
Economics of Information: Incentives and Contracts. 2001. 0-19-924325-5
- P. Bolton, M. Dewatripont. Contract Theory. 2005. 978-026202576
- J. Laffont And D. Martimort. The Theory of Incentives: The Principal-Agent Model. 2002. 978-069109184
- B. Salanie. The Economics of Contracts. 2005. 978-026219525
- Veber, Jaromír a kol.(2000): Management: Základy, prosperita, globalizace.
- C. Shapiro and Varian, H. (1999), Information Rules - A
Strategic Guide to the Network Economy, Harvard Business School Press,
Boston, Massachusetts.
- Varian, Hal R. (1998): Markets for Information Goods.
- Downes, Larry - Mui, Chunka (1998): Unleashing the Killer App: Digital Strategies for Market Dominance
| Kontrolovaná výuka: |
---|
| | Půlsemestrální písemná zkouška, individuální úkol, projekt, závěrečná zkouška. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body. Bodovaná účast v počítačových laboratořích. Možnost nahrazení po dohodě s
vyučující (např. formou zpracování individuálního úkolu). | Průběžná kontrola studia: |
---|
| | Individuální úkol (4 body) Projekt (14 bodů) Počítačová cvičení (6 bodů) Půlsemestrální test (20 bodů) Závěrečná zkouška (56 bodů) | |
|