Název:

Pedagogická psychologie

Zkratka:IPSO
Ak.rok:2018/2019
Semestr:letní
Studijní plán:
ProgramOborRočníkPovinnost
IT-BC-3BIT-volitelný
IT-BC-3BIT2.volitelný
Vyučovací jazyk:čeština
Aktuální informace:
Em., 2017-12-10:
Úvodní orientační informace, dokud nebudou z UJAZ/FEKT dodány aktualizované dokumenty.
* Výuka je na FEKT v předmětu XPSO společně s tamními studenty. Podrobnější informace získáte u Ing. Jílka nebo paní Purové.
Poznámka: Do jaké míry bude OSVĚDČENÍ O PEDAGOGICKÉ ZPůSOBILOSTI využitelné pro nástup do pozice učitel, o tom se informujte na MŠMT.
Em., 2018-04-24:
Došly podmínky pro získání OSVĚDČENÍ O PEDAGOGICKÉ ZPůSOBILOSTI v ak.r. 2018/2019:
> Část 1 podmínek.
> Část 2 podmínek.
> Etika pro učitele.
> Práce s projekty.
> Základy sociologie.

Kredity:5 kreditů
Ukončení:zkouška (ústní)
Výuka:
hod./sempřednáškasem./cvič.lab. cvič.poč. cvič.jiná
Rozsah:520000
 zkouškatestycvičenílaboratořeostatní
Body:1000000
Garant:Jílek Martin, Ing. (UJAZ)
Přednášející:Jílek Martin, Ing. (UJAZ)
Cvičící:Fiľová Petra, Mgr. (UJAZ)
Fakulta:Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně
Pracoviště:Kabinet doplňujícího pedagogického studia FEKT VUT v Brně
 
Cíle předmětu:
  Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i osobním životě.
Anotace:
  Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti:
  Základní vstupním předpokladem je především zájem o danou tematiku.
Získané dovednosti, znalosti a kompetence:
  Studenti definují základní psychologické pojmy, předmět studia všech psychologických subdisciplín, definují kognitivní procesy a stavy. Vysvětlí psychologické mechanismy Freudova modelu osobnosti, behavioristický model osobnosti, Rogersův model osobnosti. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v psychologických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci se zřetelem k psychologickému zisku žáka.
Osnova přednášek:
 I. Psychologické systémy.
II. Sociální psychologie a psychologie komunikace.
III. Vývojová psychologie.
IV. Psychologie osobnosti.
V. Kognitivní psychologie.
VI. Pedagogická a školní psychologie.
Literatura referenční:
 
  • Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (CS)
  • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál, 1997. (CS)
  • Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál, 2000. (CS)
Literatura studijní:
 
Kontrolovaná výuka:
  Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Požadováno úspěšné napsání zápočtového testu a ústní zkoušky.
 

Vaše IPv4 adresa: 54.196.190.32
Přepnout na IPv6 spojení

DNSSEC [dnssec]