Název:

Grafické procesory

Zkratka:GMP
Ak.rok:ukončen 2006/2007
Semestr:zimní
Vyučovací jazyk:čeština
Informace pro zapsané:http://www.fit.vutbr.cz/study/courses/GMP/private/
Kredity:5 kreditů
Ukončení:zápočet+zkouška (písemná)
Výuka:
hod./sempřednáškasem./cvič.lab. cvič.poč. cvič.jiná
Rozsah:390085
 zkouškatestycvičenílaboratořeostatní
Body:6000040
Garant:Drábek Vladimír, doc. Ing., CSc. (UPSY)
Přednášející:Drábek Vladimír, doc. Ing., CSc. (UPSY)
Cvičící:Herout Adam, prof. Ing., Ph.D. (UPGM)
Fakulta:Fakulta informačních technologií VUT v Brně
Pracoviště:Ústav počítačových systémů FIT VUT v Brně
Prerekvizity: 
Základy počítačové grafiky (ZPG), UPGM
 
Cíle předmětu:
  Seznámit studenty s obvodovou podporou a implementací grafických a multimediálních operací, a dále s využitím jazyka OpenGL k zpracování obrazové informace.
Anotace:
  Barevné modely. Principy 2D/3D grafiky. Algoritmy počítačové grafiky a výpočetní náročnost. První a druhá generace grafických procesorů - TMS34010/20, TIGA, Trio64V+, Intel i860, Savage3D, Intel740, Permedia, RIVA TNT. Organizace obrazové paměti. Paralelizace geometrického stupně. Multiprocesorové rasterizační architektury - paralelizace obrazu a objektů. Mapování a komprese textur, pixelové interpolace. Kvantování. Predikční kódování. Kosinová a waveletová transformace. Kompenzace pohybu a hybridní kódování. Podpásmové kódování a vektorové kvantování. Huffmanovo kódování. Kódování délkou sledů. LZ77, 78. Standardy pro přenos obrazů, videa a zvuku - JPEG, ITU-T H.261, MPEG-1, 2, 4, 7. Multimediální procesory - VLIW, Mpact, CyberPro. Standardy videa (D-VHS, DV, IEEE 1394 Firewire). Multimediální rozšiřování instrukčního souboru x86 - MMX, SIMD. Hrací konzoly.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti:
  Znalost základních algoritmů počítačové grafiky a principy výstavby počítačů.
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu:
  Studenti se seznámí s obvodovou podporou grafických a multimediálních operací a s programováním těchto operací v jazyku OpenGL.
Dovednosti, znalosti a kompetence obecné:
  Znalost vývojových trendů v oblasti počítačové grafiky a multimédií.
Osnova přednášek:
 
  • Barevné modely, 2D grafika.
  • 3D grafika, složitost, grafické akcelerátory.
  • Obrazová paměť, grafické procesory.
  • Paralelizace geometrického a rasterizačního stupně.
  • Architektura SGI, mapování a komprese textur, pixelové interpolace.
  • Kvantování a predikční kódování.
  • Kosinová a waveletová transformace.
  • Kompenzace pohybu, podpásmové kódování.
  • Huffmanovo a aritmetické kódování, RLE.
  • Komprese dat, LZ 77, LZ 78, Burrows-Wheelerova transformace.
  • JPEG, ITU-T H.261, MPEG-1.
  • MPEG-2, -4, -7.
  • Multimediální procesory, instrukční soubory. Hrací konzoly.
Osnova počítačových cvičení:
 
  • Úvod do OpenGL a GLUT
  • 2D Grafika
  • Display listy, transformace a zásobník matic, animace
  • Texturování
  • Fog, mipmaping
  • Evaluátory, Bezierovy plochy, NURBS a quadriky
  • Odevzdáváni projektu!!! (v rámci jednotlivých cvičení)
Osnova ostatní - projekty, práce:
 Individuální zadání projektů.
Literatura referenční:
 
  • Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F.: Computer Graphics, Principles and Practice, Addison Wesley, 1990, ISBN 020184806  
  • Rao K.R., Hwang J.J.: Techniques & Standards for Image, Video & Audio Coding, Prentice Hall, 1996, ISBN 0-13-309907-5
Literatura studijní:
 
  • Dvořák V., Drábek V.: Architektura procesorů, VUTIUM VUT v Brně, 1999, ISBN 80-214-1458-8 
  • Kopie přednáškových materiálů.
Kontrolovaná výuka:
  Vypracování projektu.
Průběžná kontrola studia:
  Absolvování laboratorních úloh a vypracování projektu.
Podmínky zápočtu:
  Absolvování laboratorních úloh a vypracování projektu.
 

Vaše IPv4 adresa: 3.80.223.123
Přepnout na https