Název: | Multimédia |
---|
Zkratka: | MUL |
---|
Ak.rok: | 2009/2010 |
---|
Semestr: | letní |
---|
Studijní plán: | |
---|
Vyučovací jazyk: | čeština |
---|
Informace pro zapsané: | http://www.fit.vutbr.cz/study/courses/MUL/private/ |
---|
Kredity: | 5 kreditů |
---|
Ukončení: | zkouška (písemná) |
---|
Výuka: | hod./sem | přednáška | sem./cvič. | lab. cvič. | poč. cvič. | jiná |
---|
Rozsah: | 26 | 0 | 0 | 13 | 13 |
---|
| zkouška | testy | cvičení | laboratoře | ostatní |
---|
Body: | 50 | 10 | 10 | 0 | 30 |
---|
|
---|
Garant: | Zemčík Pavel, prof. Dr. Ing. (UPGM) |
---|
Přednášející: | Zemčík Pavel, prof. Dr. Ing. (UPGM) |
Cvičící: | Bařina David, Ing., Ph.D. (UPGM) Kubíček Radek, Ing. (UPGM) Řezníček Ivo, Ing. (UPGM) Ševcovic Jiří, Ing. (UPGM) Šolony Marek, Ing., PhD. (UPGM) Žák Pavel, Ing. (UPGM) |
---|
Fakulta: | Fakulta informačních technologií VUT v Brně |
---|
Pracoviště: | Ústav počítačové grafiky a multimédií FIT VUT v Brně |
---|
Prerekvizity: | |
---|
Nahrazuje: | |
---|
| Cíle předmětu: |
---|
| | Naučit se a porozumět základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámit se s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučit se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámit se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámit se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučit se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a zvukovému rozhraním Windows API a DirectX. Seznámit se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti. | Anotace: |
---|
| | Definice multimédií, přehled periferních zařízení, multimédia a zpracování signálu, signálové procesory, "case study" návrhu systému se signálovým procesorem, Windows API pro práci se zvukem, videosignálem a obrazovým rastrem, formáty dat pro obraz a zvuk, digitalizace a kódování obrazu a zvuku, komprese obrazu, komprese videa, komprese zvuku, rozhraní DirectX pro rastrové operace, rozhraní DirectX pro zvuk, rozhraní OpenGL pro rastrové operace, programátorská rozhraní pro programování multimediálních aplikací. | Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti: |
---|
| | Základní znalost programování v C/C++, základy zpracování signálu. | Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu: |
---|
| | Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámí se i s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a ;video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámí se také se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Seznámí se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti. | Dovednosti, znalosti a kompetence obecné: |
---|
| | Studenti se naučí hledat si partnery do týmu, řešit týmové projekty a veřejně obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovcího jazyka C/C++. | Osnova přednášek: |
---|
|
- Úvod do multimédií, vztah zpracování signálu a multimédií, struktury zpracování signálu (Zemčík, 9.2.2010) slajdy
- Signálové procesory a jejich vlastnosti, příklad zpracování zvuku signálovým procesorem (Zemčík, 16.2.2010) slajdy, pomůcka
- "Case study" návrhu systému se signálovým procesorem (Zemčík,23.2.2010) slajdy, doc1, doc2
- Windows API pro práci se zvukem a videosignálem I (Žák, 2.3.2010) slajdy a slajdy
- Programátorská rozhraní pro práci s multimédii, rozhraní pro práci s obrazem (Zemčík 9.3.2010) slajdy a slajdy
- Kodeky, FFMPEG, rastrové operace Windows API (Žák 16.3.2010) slajdy slajdy
- Komprese obrazu a videosekvencí (Láník/Zemčík 23.3.2010) slajdy slajdy
- Formáty dat pro obraz a zvuk, digitalizace a kódování (Řezníček 30.3.2010) slajdy
- Komprese zvuku (Zemčík 6.4.2010) slajdy
- Rozhraní OpenGL - rastrové operace (Zuzaňák 13.4.2010) slajdy
- Test, Rozhraní DirectX - operace se zvukem (Řezníček 20.4.2010) slajdy
- Rozhraní DirectX - obraz (Polok 27.4.2010, slajdy) slajdy
- Závěr předmětu (4.5.)- odpadlo kvůli "dni zavřených dveří"
| Osnova počítačových cvičení: |
---|
| Úvodní laboratorní cvičení, seznámení s pomůckami (0. cvičení)
- Návrh zvukových filtrů a jejich realizace
- Rastrové operace Windows API
- Zpracování videosekvencí
- Komprese JPEG - nastavení koeficientů DCT
- DirectX rozhraní pro obraz a zvuk
| Osnova ostatní - projekty, práce: |
---|
|
- Individuálně zadávené projekty trvající po celou dobu kursu
| Literatura referenční: |
---|
|
- Simon, R. J.: Multimedia & ODBC API Bible, Watte Group Press, Carte Madera, CA, USA, 1996, ISBN 1-57169-011-5
- IEEE Multimedia, IEEE, USA - série časopisů - různé články
- Oney, W.: Systems Programming for Windows, Microsoft Press, Redmond, WA, USA, 1996, ISBN 1-55615-949-8
- Wodtke, M.: Mind Over Media, McGraw-Hill, New York, USA, 1993, ISBN 0-07-067633-X
- Wodaski, R.: PC Video Madness, SAMS Publishing, Carmel, IN, USA, 1993, ISBN 0-672-30322-1
- Wodaski, R.: Multimedia Madness, SAMS Publishing, Carmel, IN, USA, 1992, ISBN 0-672-30249-7
| Literatura studijní: |
---|
|
- Wodtke, M.: Mind Over Media, McGraw-Hill, New York, USA, 1993, ISBN 0-07-067633-X
| Kontrolovaná výuka: |
---|
| | Kontrolovaná výuka zahrnuje půlsemestrální test, bodovaná počítačová cvičení, individuální projekt a záverečnou zkoušku. Půlsemestrální test nemá náhradní termín a závěrečná zkouška má dva možné náhradní termíny. | Průběžná kontrola studia: |
---|
| | Půlsemestrální test, bodovaná počítačová cvičení a individuální projekt. | |
|