Název:

Vybrané kapitoly z dějin

Zkratka:DEJ
Ak.rok:2010/2011 (není otevřen)
Semestr:letní
Studijní plán:
ProgramOborRočníkPovinnost
IT-BC-3BIT-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MBI-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MBS-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MGM-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MGM.-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MIN-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MIN.-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MIS-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MIS.-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MMI-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MMM-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MPS-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MPV-povinně volitelný - skupina H
IT-MGR-2MSK-povinně volitelný - skupina H
Vyučovací jazyk:čeština
Kredity:3 kredity
Ukončení:zápočet
Výuka:
hod./sempřednáškasem./cvičenílab. cvičenípoč. cvičeníjiná
Rozsah:260000
 zkouškatestycvičenílaboratořeostatní
Body:00000
Garant:Klapetek Milan, Mgr., ICV
Fakulta:Institut celoživotního vzdělávání VUT
 
Cíle předmětu:
Základním smyslem předmětu je poskytnout studentům vhled do jednoho ze základních stavebních kamenů evropské kultury - historismu, a probuzení vědomí nejednoduchosti a nejednoznačnosti tohoto způsobu vnímání světa. Jde o příspěvek ke schopnosti existovat v multikulturní občanské společnosti.
Anotace:
Dějinnost je jedním z charakteristických znaků evropské kultury. Náš pohled na svět bývá obvykle založen na určitém chápání dějin, a svým pochopením dějin své dějiny do jisté míry vytváříme. Zodpovědný přístup k těmto otázkám však předpokládá kultivované, kritické a odborně přiměřené uchopení historické látky. To bude během přednášek uplatněno na několika známých či méně známých dějinných událostech. Předmět je doporučován studentům všech ročníků.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti:
Prerekvizititní znalosti nejsou požadovány.
Získané dovednosti, znalosti a kompetence:
Pochopení dějinnosti naší existence i jejích důsledků vede nejen k lepšímu pochopení minulosti, ale i k lepší orientaci v současném světě. Předmět by měl pomoci nalézt zakotvení v dějinách.
Osnova přednášek:
  1. Herodotos: "Otec dějepisu" a jeho pojetí smyslu "historie".
  2. Hebrejské pojetí dějin.
  3. Další alternativní způsoby historického i nehistorického myšlení.
  4. První císař Čchinů, despota či dobrodinec?
  5. Athénská demokracie.
  6. Demosthénés kontra Alexander, vlastenectví kontra integrace.
  7. Středověk temný i světlý.
  8. Renesance a reformace, hledání nových paradigmat.
  9. Věk revolucí, revoluce jako dějinný fenomén.
  10. Expanze evropské kultury do ostatních částí světa.
  11. Objevení ideje národa a její různá vyústění.
  12. České národní obrození a spor o smysl českých dějin.
  13. Jak přežít dějiny.
Literatura referenční:
  1. Burckhardt, J.: Úvahy o světových dějinách
  2. Horyna, B.: Idea Evropy
  3. Johnson, P.: Zrození moderní doby
  4. Davies: Evropa - dějiny jednoho kontinentu
  5. Kosina: Světové dějiny
Literatura studijní:
  1. van Loon: Dějiny lidstva
  2. Gombrich: Dějiny lidstva
Kontrolovaná výuka:
Prezence na přednáškách, aktivní přístup k diskusi.
Podmínky zápočtu:
Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 80% účast na přednáškách, aktivní přístup k diskusi, zpracování a předložení písemné úvahy na zvolené téma v rozsahu 500 - 1.000 slov.