Název:

Tvorba uživatelských rozhraní

Zkratka:ITU
Ak.rok:2012/2013
Semestr:zimní
Studijní plán:
ProgramOborRočníkPovinnost
IT-BC-3BIT3.povinný
Vyučovací jazyk:čeština
Kredity:4 kredity
Ukončení:klasifikovaný zápočet
Výuka:
hod./sempřednáškasem./cvičenílab. cvičenípoč. cvičeníjiná
Rozsah:14001213
 zkouškatestycvičenílaboratořeostatní
Body:02025055
Garant:Beran Vítězslav, Ing., Ph.D., UPGM
Přednášející:Beran Vítězslav, Ing., Ph.D., UPGM
Zemčík Pavel, prof. Dr. Ing., UPGM
Cvičící:Chrápek David, Ing., UPGM
Jurzykowski Michal, Ing., UPGM
Klicnar Lukáš, Ing., UPGM
Mlích Jozef, Ing., UPGM
Musil Martin, Ing., UPGM
Musil Petr, Ing., UPGM
Zachariáš Michal, Ing., UPGM
Fakulta:Fakulta informačních technologií VUT v Brně
Pracoviště:Ústav počítačové grafiky a multimédií FIT VUT v Brně
 
Cíle předmětu:
Naučit se a porozumět důležitosti uživatelských rozhraní pro efektivní využití počítačů. Naučit se základním principům a struktuře nástrojů pro tvorbu aplikací a jejich uživatelských rozhraní. Seznámit se s historií takových vývojových nástrojů a s jejich předokládaným vývojem do budoucna. Vyzkoušet si vývoj uživatelských rozhraní na sérii příkladů. Naučit se užívat základní stavební bloky rozhraní. Důvěrně se seznámit s vlastnostmi stavebních bloků ve Windows a pochopit rozdíly implementace v X-Window. Získat potřebné znalosti pro tvorbu aplikací pro reálné nasazení i pro studentské projekty.
Anotace:
Rozhraní mezi uživatelem a počítačem, informační propustnost uživatelských rozhraní, různé způsoby implementace rozhraní, historie uživatelských rozhraní, historie nástrojů pro tvorbu aplikací a rozhraní, rozhraní soudobých operačních systémů - Windows, X-Window a jiných, řízení událostmi, prostředky programování aplikací a uživatelských rozhraní, tradiční, objektový a komponentní model rozhraní, prvky rozhraní - tlačítka, listboxy, editační boxy, apod., vlastnosti základních stavebních bloků uživatelských rozhraní, perspektivy tvroby uživatelských rozhraní.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti:
Základní znalost programování v C/C++.
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu:
Studenti porozumí důležitosti uživatelských rozhraní pro efektivní využití počítačů. Naučí se základním principům a struktuře nástrojů pro tvorbu aplikací a jejich uživatelských rozhraní. Seznámí se s historií takových vývojových nástrojů a s jejich předokládaným vývojem do budoucna. Vyzkouší si vývoj uživatelských rozhraní na sérii příkladů. Naučí se užívat základní stavební bloky rozhraní. Důvěrně se seznámí s vlastnostmi stavebních bloků ve Windows a pochopí rozdíly implementace v X-Window. Získají potřebné znalosti pro tvorbu aplikací pro reálné nasazení i pro studentské projekty.
Dovednosti, znalosti a kompetence obecné:
Studenti se naučí hledat si partnery do týmu a řešit týmové projekty. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovacích jazyků.
Osnova přednášek:
  1. Úvod, návrh a testování uživatelského rozhraní (Úvod k předmětu a Projekty, Návrh a testování) (Beran)
  2. Základní principy, programy, vstupy a dialogové boxy ve Windows (Základní principy, WindowsDialogyVstupDialog demo C++Builder5/6) (Zemčík)
  3. Základní principy a využití knihovny Qt ( Qt, demo QML, QML shader ) (Mlích)
  4. Pokročilé nástroje a knihovny pro Windows (WPF, .NET) (Zachariáš)
  5. Webová rozhraní (Web GUIdemo) (Klicnar)
  6. X-Window - API a nadstavby, Gtk a trendy (příklady) (RedHat)
  7. Tvorba prvků rozhraní - komponent a aplikace s multithreadingem (Komponenty, Component demo C++Builder5/6) (Zemčík)
Osnova počítačových cvičení:
  1. Úvod - překlad a spuštění projektu
  2. Událostmi řízená aplikace ve Windows API
  3. Jednoduchý chat pomocí WPF 
  4. Jednoduchý chat pomocí HTML a Javascriptu 
  5. Návrh rozhraní a jeho testování 
Osnova ostatní - projekty, práce:
Individuální zadání projektu - jeden projekt v délce trvání po celou dobu kursu. Cílem projektu je navrhnout, zrealizovat, otestovat a vyhodnotit uživatelské rozhraní. Hodnocení projektu bude zaměřeno na tyto atributy. 
Literatura referenční:
  1. Preece J.: Human-Computer Interaction, Addison-Wesley, Wokingham, UK, 1995, ISBN 0-201-62769-8
  2. Dix, A., Finlay, J., Abowd, G., D.,  Beale, R.: Human-Computer Interaction (3rd edition), Prentice Hall, 2004, ISBN 0130461091
  3. Shneiderman, B., Plaisant, C.: Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (5th edition), Pearson Addison-Wesley, 2009, ISBN 0321197860
  4. Wodtke M.: Mind Over Media, McGraw-Hill, New York, USA, 1993, ISBN 0-07-067633-X
  5. IEEE Multimedia, IEEE - série časopisů - různé články
Literatura studijní:
  1. WWW Microsoft www.microsoft.com hesla Visual C++, Active X, Windows
  2. Qt project; http://qt-project.org/
  3. Webové technologie; http://www.w3schools.com/
Kontrolovaná výuka:
Kontrolovaná výuka zahrnuje individuální projekt, půlsemestrální test a bodovaná počítačová cvičení. Půlsemestrální test nemá náhradní termín.
Průběžná kontrola studia:
  • Test - až 20 bodů 
  • Bodovaná počítačová cvičení - až 25 bodů
  • Individuální projekty - až 55 bodů
Podmínky zápočtu:
  • úspěšná realizace projektu