Název:

Moderní metody zobrazování 3D scény

Zkratka:MMD
Ak.rok:2012/2013
Semestr:zimní
Studijní plán:
ProgramOborRočníkPovinnost
VTI-DR-4DVI4-volitelný
Vyučovací jazyk:čeština
Ukončení:zkouška (písemná)
Výuka:
hod./sempřednáškasem./cvičenílab. cvičenípoč. cvičeníjiná
Rozsah:390000
 zkouškatestycvičenílaboratořeostatní
Body:1000000
Garant:Zemčík Pavel, prof. Dr. Ing., UPGM
Přednášející:Zemčík Pavel, prof. Dr. Ing., UPGM
Fakulta:Fakulta informačních technologií VUT v Brně
Pracoviště:Ústav počítačové grafiky a multimédií FIT VUT v Brně
 
Cíle předmětu:
Seznámit se s moderními metodami a postupy při analýze grafických a vizualizačních úloh. Seznámit se s postupy efektivního zobrazování dat. Naučit se samostatně zpracovávat zdroje na WWW a v literatuře z oblasti vizualizace a počítačové grafiky. Seznámit se s metodami užívanými pro technické aplikace.
Anotace:
Zobrazování 3D scény, metody pro realistické zobrazování a nerealistické zobrazování vhodné pro vizualizační úlohy.  Zpracování výstupu zobrazovacích metod, dodatečné zpracování obrazu, aplikační rozhraní.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti:
Absolvování základního kurzu počítačové grafiky, případně obdobného kurzu v závislosti na vystudovaném bakalářském nebo magisterském oboru.
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu:
Studenti se seznámí s moderními metodami zobrazování 3D grafické scény při analýze grafických a vizualizačních úloh. Seznámí se též s postupy efektivního zobrazování scény a naučí se samostatně zpracovávat zdroje na WWW a v literatuře z oblasti počítačové grafiky. Studenti se též seznámí s metodami užívanými pro technické aplikace.
Dovednosti, znalosti a kompetence obecné:
Procvičení schopností samostatně zpracovávat problémy vizualizace a počítačové grafiky, shopnost zpracovávat literární zdroje.
Osnova přednášek:
V první části semestru je výuka formou standardních "přednášek učitele studentům".

Rozpis témat (příklad):

1) Úvod, ověření znalostí, detailní naplánování témat přednášek

2) Rastrovací metody pro použití ve vizualizaci, techniky počítačové grafiky pro vizualizaci

3) Vizualizační techniky pro vědeckotechnická data výsledky měření různých druhů

4) Vizualizace vektorových polí a obdobných typů (neskalárních) dat

5) Nerealistická vizualizace - umělé barvy, nerealistické stínování

6) Vizualizace speciálních dat z oblasti informačních technologií

7) Záver přednášek, zpracování témat seminářů

V další části semestru je výuka vedena formou seminářů, kdy studenti přednesou prezentaci na dané téma a k tomuto tématu je vedena diskuse.

 

Osnova ostatní - projekty, práce:
  1. Individuálně zadané prezentace
Literatura referenční:
  1. Watt. A., Watt, M.: Advanced Animation and Rendering Techniques, Theory and Practise, Addison-Wesley, USA, 1992
  2. Thompson, N.: 3D Graphics Programming for Windows 95, Microsoft Press, USA 1996
  3. Foley. J., Van Dam. A., Feiner. S., Hughes. J: Computer Graphics Principle & Practise, Addison Wesley, USA, 1996
  4. Moeller, T., Haines, E., Real-time Rendering, AK Peters, 1999, ISBN 1569911012
  5. Ebert, D., S. et al., Texturing and Modelling: A Procedural Approach, Academic Press, 1998, ISBN 0-12-228760-6 
  6. Thalmann, N., M., Thalmann, D., Interactive Computer Animation, Prentice Hall, 1996, ISBN 0-13-518309-X
Literatura studijní:
  1. Pattanaik. S. N.: Computational Methods for Global Illumination and Visualization of Complex 3D Environments, Doctoral Thesis, Natinal Centre for Software Technology, Bombay, India, 1993
  2. Hearn, D., Baker, M. P., Computer Graphics, Prentice Hall, USA, 1996
  3. Watt. A., Watt, M.: Advanced Animation and Rendering Techniques, Theory and Practise, Addison-Wesley, USA, 1992
  4. Thompson, N.: 3D Graphics Programming for Windows 95, Microsoft Press, USA 1996
  5. Foley. J., Van Dam. A., Feiner. S., Hughes. J: Computer Graphics Principle & Practise, Addison Wesley, USA, 1996
  6. Moeller, T., Haines, E., Real-time Rendering, AK Peters, 1999, ISBN 1569911012
  7. Ebert, D., S. et al., Texturing and Modelling: A Procedural Approach, Academic Press, 1998, ISBN 0-12-228760-6 
  8. Thalmann, N., M., Thalmann, D., Interactive Computer Animation, Prentice Hall, 1996, ISBN 0-13-518309-X
Kontrolovaná výuka:
V průběhu studia je třeba odevzdat vypracovaný projekt a složit zkoušku. Výuka probíhá formou přednášek a řízených seminářů, zmeškanou výuku je třeba nahradit samostudiem.
Průběžná kontrola studia:
  • Individuální seminář