2. Pět domů v řadě
Einstein vymyslel tento kvíz v minulém století.
Tvrdil, že 98% lidstva není sto vyřešit tento kvíz.
Patříte také ke 2% nejinteligentnějších na světě?
Hodně štěstí!!!
Einstein sice píše, že takovouto úlohu vyřeší pouze 2 procenta populace, ale já si myslím, že by ji
měli zvládnou všichni lidé s logickým myšlením a schopností problém rozložit na podproblémy (dekomponovat) a
schopností úlohu zalgoritmizovat. Můj závěr plyne z toho, že Einstein pravděpodobně do těch dvou setin
populace nezapočítal lidi, kteří úlohu jsou schopni vyřešit, ale jsou na to moc líní, protože jak je všeobecně známo:
Myšlení bolí :-).
Zadání:
1. Je pět domů, každý má jinou barvu.
2. V každém domě žije osoba s jinou národností.
3. Každý obyvatel má rád jeden nápoj, kouří určitou značku cigaret a chová určité zvíře.
4. ŽÁDNÁ z osob nemá nic stejného se svými sousedy.
Otázka: Komu patří ryba?
Nápovědy:
- Brit žije v červeném domě
- Švéd má psa
- Dán pije rád čaj
- Zelený dům stojí vlevo od bílého
- Majitel zeleného domu pije kafe
- Osoba, která kouří PallMall, chová ptáka
- Muž, žijící v prostředním domě, pije mléko
- Majitel žlutého domu kouří Dunhill
- Nor bydlí v prvním domě
- Kuřák Marlboro bydlí vedle chovatele koček
- Osoba, která má koně, bydlí vedle kuřáka Dunhillek
- Kuřák Winfieldu pije pivo
- Nor žije vedle modrého domu
- Němec kouří Rothmanns
- Kuřák Marlboro má souseda, který pije vodu
Řešení.
3. Konzervy s jídlem
Bohumil, Bohuslav a Boleslav šli na výlet.
Bohumil si vzal na cestu 2 konzervy,
Bohuslav 3 a
Boleslav žádnou.
Během výletu jedli všichni tři z těchto konzerv stejným dílem, všechny konzervy
byly stejné. Za to, že jedl z jejich konzerv , dal Boleslav po výletu Bohumilovi a
Boleslavovi 50 Kč. Bohumil si z nich vzal 20 Kč a Bohuslav 30 Kč, což nebylo
správné. Jak se měli správně rozdělit?
Řešení.
4. Klobouky
Zadání:
Ve tmavé, neosvělené místnosti leží na stole 5 klobouků, tři bílé a dva
černé. Do místnosti vejdou tři lidé. Každý si nasadí na hlavu jeden
klobouk, aniž by věděl, jaké barvy. Poté vyjdou z místnosti na světlo, v
řadě za sebou! Jelikož jsou v řadě za sebou, první nemá žádné informace o
barvách klobouků, druhý v řadě vidí pouze klobouk prvního, třetí vidí barvu
klobouků svých dvou kolegů. Na vlastní klobouk nevidí žádný z nich. Přesto
první z nich je zvědavý a ptá se třetího: "Víš jaký máš klobouk?" , odpověď
zní: "Nevím"; stejnou otázku položí první i druhému, ale dostane stejnou
odpověď. Potom první prohlásí: "Tak v tom případě vážení já vím,
jakou barvu má můj klobouk!"
Jestliže je to možné, tak jakou barvu má klobouk prvního muže a proč?
15 minut je čas více než dostatečný.
Tuto úlohu mi poslal Josef Karásek.
Řešení.
5. Marie a Anna
Zadání:
Jedna ze slavných hádanek Sama Loyda. Sam Loyd (1841 - 1911) je dodnes znám jako autor
šachových úloh, originálních matematických problémů a hádanek. Uveďme jednu z nejkrásnějších:
Marie a Anna jsou dohromady staré 44 let. Marie je dvakrát starší, než byla Anna tehdy,
když Marii bylo o polovinu méně let, než bude Anně, až bude Anna třikrát starší,
než byla Marie, když byla Marie třikrát starší než Anna.
Jak jsou staré?
Tuto úlohu elegantně (rozuměj matematicky:-) vyřešil a laskavě se podělil o řešení Ing. Milan Jankůj [MJankuj (zavináč) seznam (tečka) cz]
Řešení.
6. Štiky
Zadání:
Do rybníka, v nemž nebyly žádné ryby, bylo vpuštěno 30 štik, které se postupně požíraly.
Štika byla plně nasycena, když sežrala tři štiky (syté nebo hladové). Požírání postupovalo tak, že v určitém čase požírala jenom jedna
štika. Když byla plně nasycena, začala žrát druhá štika, a kryž ta byla nasycena, začala žrát třetí štika atd.
Kolik štik bylo tímto způsobem nasyceno.
PS: Řešit lze i zkusmo, ale představte si zobecnění, kdy mám "n" štik a k zasycení každé z nich je třeba "m" štik. Poté je vhodné
pro řešení vymyslet vzorec (pravděpodobně bude obsahovat operaci modulo a divide, tedy zbytek po celočíselném dělení a celočíselné dělení).
Vzorec by pak mělo být možno použít např. další den, kdy všechny štiky vyhladoví a začne nové kolo kanibalizmu:-)
Týdeňák pro základní školu - matematickou třídu.
Řešení jsem zatím neměl čas přesně formulovat.
10. Písmena versus číslice
Zadání:
Nahraďte v následujícím schématu písmena číslicemi tak, aby naznačené operace platily jak v řádcích, tak i ve sloupcích. Musíme dodržet pravidlo,
že různým písmenům odpovídají různé číslice a stejným písmenům stejné číslice. Nalezněte všechna řešení a zdůvodněte, proč jiné řešení neexistuje.
A + B = CD
- + +
E * CC = EE
= = =
F * GH = DH
Řešení této úlohy zaslal Juraj Mozoláni a detailnější popis postupu Martin Papcun.
PS: Podobný problém, ale "jednodušší" je například (zatím nevyřešeno:-):
SEND
+MORE
-------
MONEY
11. Prográmek v Pascalu
Zadání:
Je dán následující program v programovacím jazyce PASCAL:
program A;
var N, X: integer;
begin
read(N);
X:= 0;
while N > 0 do
begin
X:= X * 2 + N mod 2;
N:= N div 2;
end;
write(X)
end.
a) Jaký výsledek obdržíme při výpočtu se vstupní hodnotou N = 101?
b) Pro kterou vstupní hodnotu N bude výsledkem číslo X = 57? Nalezněte tři nejmenší různá taková N (pokud existují).
c) Určete nejmenší vstupní hodnotu N > 100, pro níž je výsledek výpočtu roven X = N.
Všechny své odpovědi zdůvodněte.
Řešení této úlohy zaslal Michal Plánička.
Pokud znáte nějakou podobnou zajímavou logickou úlohu, tak budu rád, když mi ji pošlete.