Návod ke Code::Blocks

[  Použití síťové instalace  |  Instalace a nastavení  |  Vytvoření projektu  |  Spuštění programu  |  Ladění programu  ]

Použití síťové instalace ve středisku CVT

Na školním serveru ve středisku CVT je prostředí Code::Blocks už nainstalováno. V prostředí Windows jej najdete je na disku Q: v adresáři Q:\Dev-Cpp\CodeBlocks8.02 (zástupce pro spuštění také najdete na ploše pod ikonou Síťové aplikace). Novější verze je nainstalována v adresáři Q:\Dev-Cpp\CodeBlocks10.05. V Linuxu stačí použít příkaz codeblocks.

Instalace a nastavení

Pokud si budete chtít toto prostředí nainstalovat doma na svém počítači, postupujte takto:

  1. Stáhněte si instalační balíček a nainstalujte ho včetně užitečných pluginů.
    • www.codeblocks.org
    • Pokud instalujete ve Windows, použijte balíček, který obsahuje také MINGW (překladač a nástroje GCC).
    • Pokud instalujete v Ubuntu Linuxu, řiďte se pokyny na stránce s balíčky. Je potřeba nainstalovat další knihovny.
    Poté program spusťte:
    Code::Blocks
  2. Veškerá nastavení najdete v menu Settings.

  3. Integrace nápovědy do prostředí Code::Blocks:

    Toto nastavení bude fungovat, pouze pokud máte nainstalován odpovídající plugin. Pozor, v některých instalačních balíčcích se tento plugin nenachází, protože jde o plugin, který nevyvíjejí autoři C::B.

    Windows: Stáhněte si soubor s dokumentací ke knihovnám jazyka C a uložte si jej na disk do vhodného podadresáře.
    Linux: Soubor .hlp můžete použít i v Linuxu, ale stejný obsah mají info stránky (info libc). Code::Blocks umí zobrazovat a vyhledávat manuálové stránky.

    1. Settings->Environment...->Help files

    2. Pomocí tlačítka Add přidejte soubor s nápovědou do seznamu (nejdříve zadáte jméno položky v menu, potom cestu k souboru).
      Windows: zadejte cestu k souboru libc.hlp
      Linux: zadejte místo cesty k souboru cestu k manuálovým stránkám takto: man:/usr/share/man

      Settings->Environment...->Help files

    3. Nápovědu lze nyní používat běžným způsobem. V menu Help se objeví nová položka s právě přidanou nápovědou.

  4. Nastavení editoru:

    1. Settings->Editor...

    2. Nastavte si parametry editoru podle libosti. Je výhodné zapnout zobrazování čísel řádků a zobrazování bílých znaků (show spaces). Code::Blocks také umožňuje používat šablony kódu přes zkratku Ctrl+J.

      nastavení parametrů editoru

  5. Nastavení kompilátoru:

    1. Settings->Compiler and debugger...

    2. přidejte tyto parametry kompilátoru: -g -std=c99 -Wall -pedantic -W

      nastavení parametrů kompilátoru nastavení parametrů kompilátoru

    3. Máte-li v systému nainstalováno více verzí MinGW (platí i pro školní instalaci na disku Q), zkontrolujte, zda máte správně nastavenu cestu k nejnovější verzi překladače. V opačném případě může fungovat špatně debugger i překladač. Ve školní instalaci Code::Blocks zde nastavte cestu Q:\Dev-Cpp\CodeBlocks8.02\MinGW. Pozor! Pokud používáte novější verzi 10.05, musí zde být cesta Q:\Dev-Cpp\CodeBlocks10.05\MinGW. Obdobně si to musíte nastavit doma, pokud máte zároveň nainstalováno více verzí programu. Chybné nastavení cesty k nástrojům pro předklad vede k neočekávanému chování (např. přestane fungovat debugger nebo jiné části prostředí).

      nastavení cesty ke kompilátoru

Vytvoření projektu

  1. Na úvodní stránce: Create a new project...

    Create a new project...

  2. Vyberte skupinu Projects a v kategorii Console položku Console Application.

    Console Application

  3. Postupujte podle průvodce. Při psaní projektů v jazyce C nezapomeňte zvolit tuto možnost. Uložte projekt do samostatného adresáře.

    Console application wizzard Console application wizzard Console application wizzard Console application wizzard

  4. Editujte vygenerovaný soubor.

    Editace, kompilace

Kompilace a spuštění programu

  1. Kompilace: Build->Build nebo tlačítkem.
    Windows: Tři varování "warning: #include_next is a GCC extension" ignorujte. Problém je v systémové knihovně a na vaši aplikaci nebude mít žádný vliv. Všem ostatním varováním a chybovým hlášením naopak věnujte maximální pozornost.

    Build

  2. Zadání parametrů příkazové řádky: Project->Set programs' arguments...

    Project->Set programs' arguments... Project->Set programs' arguments...

  3. Spuštění programu: Build->Run nebo tlačítkem.
    Standardní výstup programu se vypisuje do nově zobrazené textové konzoly.

    Výstup programu

Ladění programu

  1. Vše potřebné je v menu Debug.

    Výstup programu

  2. Vložení zarážky (breakpoint): klepnutím na sloupeček vedle řádku.
    Kliknutím pravým tlačítkem myši nad zarážkou lze editovat další vlastnosti zarážky.

  3. Spuštění ladícího módu: Debug->Start. Ukončení ladícího módu: Debug->Stop debugger

  4. Krokování:
    • Další řádek: Next line
    • Skok do funkce: Step into
    • Dokonči funkci a zastav: Step out
    • Pokračuj do dalšího breakpointu: Continue
    • Pokračuj na řádek s kurzorem: Run to cursor
  5. Sledování proměnných:

    • Zobrazte si okno Watches, kde se budou objevovat hodnoty sledovaných proměnných a výrazů.
      Debug->Debugging windows->Watches

      Watches

    • Správa jednotlivých pohledů: kliknout pravým tlačítkem myši v okně Watches, pak vybrat Add Watch, Remove Watch
      Kromě samotných proměnných lze sledovat i složitější výrazy.

      Add Watch Add Watch Watches


Autor: David Martinek. Poslední modifikace: 15. September 2010. Pokud v tomto dokumentu narazíte na chybu, dejte mi prosím vědět.