Jak vkládat obrázky

[  Prostredí figure  |  Balík graphics  |  Vkládání ruzných typu obrázku  |  Tvorba vektorových obrázku  ]

Prostredí figure

Pro vkládání obrázku do dokumentu se pouzívá prostredí figure. Toto prostredí lze pouzít kdekoli v dokumentu. LaTeX se postará o to, aby byl obrázek vysázen v typograficky prijatelném míste.

\begin{figure}
  \centering
  \includegraphics[width=15cm]{img/triangle.eps}
  \caption{Magický trojúhelník se ctyrmi vnitrními úhly a peti stranami.}
  \label{fig:triangle}
\end{figure}

Príkaz \centering zajistí vycentrování obrázku v horizontálním smeru vzhledem k textovému bloku. Príkaz \caption vytiskne pod obrázkem popis spolu se správným císlem obrázku, aby se slo na tento obrázek odkazovat v textu.

Pro správné odkazování je potreba pouzít príkaz label, který slouzí jako pojmenovaná znacka. V tomto prípade se na obrázek pujde odkazovat pomocí príkazu \cite{fig:triangle}. Název znacky muze být v podstate libovolný, avsak je dobré si zvyknout pouzívat predpony, které identifikují typ odkazovaného objektu (fig:, sec:, tab:, eq:, atd.).

Pozicování obrázku

Obrázek vlozený výse ukázaným zpusobem bude umísten v textu v nejblizsím vhodném míste. LaTeX jej vsak muze umístit v podstate kdekoli. Pokud bude kapitola tvorena prílis velkým mnozstvím podkapitol, bude obsahovat mnozství rovnic, tabulek, definic a jiných elementu, které narusují spojitý tok textu, muze se LaTeX rozhodout, ze obrázek vysází az na samém konci kapitoly. To nemusí být prijatelné resení, proto prostredí akceptuje nekolik parametru, které toto chování ovlivnují. Tyto parametry se zapisují do hranatých závorek hned za úvodní znacku prostredí.

\begin{figure}[htbp]

Parametru muze být více a jejich poradí urcuje prioritu. V tomto prípade parametry ríkají, ze obrázek má být umísten v míste výskytu (h - here), pokud to nepujde, nahore na stránce (t - top) nebo dole na stránce (b - bottom). Pokud nelze aplikovat zádnou z predchozích mozností, vytvorí se samostatná stránka (p - float page), na níz se budou shromazdovat pouze plovoucí objekty, tj. obrázky nebo tabulky. Implicitní skupina parametru je [tbp].

Balík graphics

Uvnitr prostredí figure muze být v podstate cokoli. Lze tady pouzít LaTeXové príkazy pro kreslení grafických elementu (\circle, \oval, \line, atd.), ale kreslení obrázku tímto zpusobem je velmi pracné, pokud není k dispozici vhodný grafický editor (viz dále). Mnohem pohodlnejsí je vytvorit obrázek ve vhodném formátu a do dokumentu jej vlozit pomocí príkazu \includegraphics z balíku graphics.

Tímto zpusobem lze vkládat obrázky v ruzných formátech. Aby byl LaTeX schopen zacházet s ruznými formáty obrázku, je potreba pouzít správný ovladac. Ovladac je program, který umí s obrázky v daném formátu pracovat. Ovladac se zavádí pouzitím parametru pri vkládání balíku graphics (nebo jeho rozsírené verze graphicx).

\usepackage[dvips]{graphics}

Nejpouzívanejsí ovladace jsou dvips (obrázky .ps a .eps) a dvipdf (obrázky .pdf). První se pouzívá se standardním LaTeXem, druhý s pdfLaTeXem.

Vkládání bitmapových obrázku (jpeg, gif, bmp, ...)

Existuje jeste mnozství jiných ovladacu, které vsak opet pracují s vektorovými formáty. Bitmapové obrázky nelze vkládat prímo tímto zpusobem. LaTeX umí pracovat pouze s textovými formáty souboru (cemuz vyhovují pouze nekteré vektorové formáty). Bitmapové obrázky je potreba prevést na vhodný vektorový formát (bud EPS nebo PDF). V dokumentaci balíku graphics je sice popsán zpusob, jak v dokumentu nastavit vhodný konverzní program, který se pouzije behem prekladu, ale já si myslím, ze ta námaha nestojí za to. Jednodussí je prevést si obrázky rucne do pozadovaného vektorového formátu a pak je vlozit známým zpusobem.

Pri vkládání bitmapových obrázku (i konvertovaných do EPS nebo PDF) je vsak potreba dát si pozor na pouzité rozlisení. Tyto obrázky by se mely vkládat zásadne v nativním rozlisení - to znamená nepouzívat parametr scale s hodnotou ruznou od jedné nebo width ci height u príkazu \includegraphics.

\begin{figure}
  \centering
  \includegraphics[scale=1]{img/bitmapa.eps}
\end{figure}

Pokud je potreba zmenit rozmery takového obrázku, specializovaný grafický program, jako treba Gimp, to zvládne vzdy kvalitneji nez LaTeX. Úprava rozmeru prímo v LaTeXu mívá za následek rozmazané nebo naopak zubaté cáry.

Tvorba vektorových obrázku

Platí nepsané pravidlo, ze pokud jsou v dokumentu potreba obrázky, pouzíváme predevsím vektorové formáty. Bitmapový obrázek lze pouzít jen kdyz nelze nakreslit jeho vektorovou alternativu (fotky, screenshoty). Grafy, diagramy, technické nácrty a podobne, by mely být vzdy kresleny pomocí vektoru. Obrovskou výhodou vektorových obrázku oproti bitmapovým je to, ze neztrácejí kvalitu po operacích jako zmena merítka nebo otocení.

Pro tvorbu vektorových obrázku je potreba najít vhodný vektorový editor. Pokud jde o volne dostupné vektorové editory, jsou ve výrazné výhode uzivatelé Linuxu, kterí mají k dispozici mnozství kvalitních nástroju. Mám dojem, ze ve Windows jsou v prevaze spíse bitmapové editory a vektorové bývají spíse síreny komercne (ale muzu se mýlit).

Osobne pouzívám pro tvorbu vektorových obrázku program Xfig. Jde o starický program (první verze vznikla v roce 1985) s, na dnesní dobu, podivným ovládáním, ale jeho moznosti tento nedostatek plne kompenzují. Nejvetsí predností je mnozství formátu, do kterých lze obrázky exportovat. Zde je nekolik ukázek:

Hlavní editacní okno editoru. Moznosti nastavení pri exportu obrázku. Mnozství formátu, do kterých lze obrázek exportovat.

Vsimnete si, ze obrázky lze exportovat i prímo do LaTeXových souboru. V tom prípade se vygeneruje LaTeXový soubor, který pro vykreslení vsech tvaru pouzívá LaTeXové príkazy. Tento soubor se potom do dokumentu vkládá pomocí príkazu \include nebo \input. Nevýhodou tohoto programu je, ze neumí pouzívat správne ceské fonty. Této nepríjemnosti se vsak dá zbavit práve tím, ze obrázek exportujeme do nekterého z LaTeXových formátu.


Autor: David Martinek. Poslední modifikace: 24. February 2008. Pokud v tomto dokumentu narazíte na chybu, dejte mi prosím vedet.