next up previous contents
Next: Dokumentace Up: Editor afinních transformací Previous: Prostředí programu

Základy práce s programem

Filozofie práce s programem je odvozena od známé CAD aplikace AutoCAD firmy Autodesk. Jedná se především o editaci, při které je potřeba nejdříve zadat typ transformace a potom objekt, na který se tato transformace provede. V některých programech se používá opačný postup, při kterém se nejdříve vybere objekt a potom transformace. Celý editor je pojat jako vektorový grafický editor s možností editace již zadaných vektorových objektů. Jedná se o MDI (Multiple Document Interface) aplikaci, což znamená, že existuje jedno hlavní okno a v něm jsou zobrazena všechna další okna a dialogové boxy. Hlavní okno obsahuje pull down menu, pomocí kterého lze vyvolat všechny operace, které program implementuje. V hlavním okně jsou běžně zobrazena čtyři další okna. První okno slouží k editaci transformací a k vytvoření základního objektu. Ve vrchní části okna se zobrazují souřadnice, na kterých se nachází kurzor myši. Toho lze s výhodou použít při přesném kreslení základního objektu, nebo při aplikaci transformací. Druhé okno slouží k vykreslení výsledného IFS fraktálu. Tvar výsledného IFS fraktálu lze měnit pomocí výstupních transformací. Dialog pro editaci výstupních transformací je dostupný z hlavního menu programu. Třetí a čtvrté okno obsahuje ikonová menu pro snažší přístup k editačním funkcím a pro změnu zobrazení výsledného IFS fraktálu. Výběr operací z těchto oken je většinou rychlejší než postupné procházení hlavního menu programu. Editační okno má rozlišení 2048x1536 pixelů, což je dostačující velikost pro všechny možnosti editace. Větší rozlišení by znamenalo větší nároky na velikost operační paměti počítače. Jestliže se obsah celého okna nevejde na obrazovku, lze oknem rolovat pomocí příslušných skrolovacích lišt, které se nachází na okrajích editačního okna. Výstupní okno má stejné rozlišení jako editační okno, tedy 2048x1536 pixelů. Toto rozlišení má poměr stran 4:3, což je běžné pro většinu grafických režimů S(VGA) i pro poměr stran monitoru. To mimo jiné zaručuje, že pixel bude mít tvar čtverce a ne obdélníku. Obsah editačního i výstupního okna lze uložit do souboru typu BMP s možností dalšího zpracování v jiných grafických programech.
next up previous contents
Next: Dokumentace Up: Editor afinních transformací Previous: Prostředí programu
Tisnovsky Pavel
1999-05-30