Next: Způsob generování L-systémů
Up: Typy fraktálů
Previous: Typy fraktálů
L-systémy (Lindenmayerovy systémy) jsou skupinou fraktálů definovaných
pomocí přepisovacích gramatik. Název pochází z anglického sousloví
LOGO-like turtle. LOGO byl programovací jazyk, ve kterém se pomocí
jednoduchých příkazů daly pomocí želvy kreslit různé obrazce. Podstatou
tvorby L-systémů je přepisování řetězců podle určitých pravidel. Každý
symbol v řetězci má přiřazen jistý geometrický význam, například
transformaci či generování objektu.
Zajímavé obrazce se začnou tvořit, jestliže v LOGu použijeme iteraci,
což odpovídá iteraci v gramatice (na pravé straně pravidla je
nonterminální symbol shodný se symbolem na levé straně pravidla). S
pomocí L-systémů lze generovat fraktály, které se podobají rostlinám,
stromům a dalším přírodním útvarům. Poslední aplikace také směřují k
využití těchto fraktálů při generování textur.
Z toho, jak se fraktál generuje, je zřejmé, že jde o deterministický
postup a výsledný fraktál je tedy též deterministický. Těmto fraktálům
se také někdy říká graftály.
Figure:
Ukázka L-systému - první iterace Hilbertovy křivky
|
Figure:
Ukázka L-systému - druhá iterace Hilbertovy křivky
|
Figure:
Ukázka L-systému - třetí iterace Hilbertovy křivky
|
Figure:
Ukázka L-systému - čtvrtá iterace Hilbertovy křivky
|
Figure:
Ukázka L-systému - pátá iterace Hilbertovy křivky
|
Next: Způsob generování L-systémů
Up: Typy fraktálů
Previous: Typy fraktálů
Tisnovsky Pavel
1999-05-30