Next: Náhodná procházka
Up: Generování IFS koláže
Previous: Generování IFS koláže
Poté, co máme zadané všechny transformace a vypočítané pravděpodobnosti
jednotlivých transformací, můžeme vygenerovat výslednou IFS koláž. Pro
generování IFS koláže se používají takzvané generativní metody.
Tyto metody jsou většinou jednoduché pro implementaci.
Generativních metod pro vytváření IFS koláží je velké množství. My si
zde popíšeme čtyři základní metody, které lze dále modifikovat a
rozvíjet:
- Náhodná procházka
- Deterministický algoritmus
- Upravený algoritmus pro náhodnou procházku
- Algoritmus pro generování minima pixelů
Takové množství metod bylo vytvořeno proto, že výsledná IFS koláž je
fraktálem. Je tedy tvořena nekonečným množstvím bodů. Z toho vyplývá, že
pro zobrazení celého fraktálu je zapotřebí nekonečné množství iterací,
které budou spočítány v nekonečném čase.
Proto, aby byl čas počítání IFS fraktálu konečný, je zapotřebí provést
určitá zjednodušení. Proto se negeneruje nekonečné množství bodů, ale
většinou pevně zadaný počet bodů (například 100 000). Výsledkem je tedy
přibližný tvar IFS fraktálu.
Výstupní zařízení, na jakém se bude výsledný IFS fraktál generovat, má
určitou rozlišovací schopnost. To znamená, že prostor, do kterého se má
IFS fraktál mapovat není spojitý, ale diskrétní. Tato skutečnost je
použita u některých generativních metod, které zohledňují konečnou
rozlišovací schopnost výstupních zařízení. Takové metody tedy pracují s
konečnou velikostí pixelu a snaží se negenerovat ty body fraktálu, které
již jsou nakresleny (do jednoho pixelu lze mapovat nekonečné množství
bodů z určitého intervalu).
Zbývá nám tedy vhodně vybrat takové body, které co nejlépe reprezentují
fraktál. Musíme vzít v úvahu dva protichůdné faktory. Jedním z nich je,
aby byl čas pro generování fraktálu co nejkratší (musí se tedy
minimalizovat počet generovaných bodů). Druhým faktorem je co nejlepší
reprezentace výsledného IFS fraktálu (tedy generovat co největší počet
bodů).
Pro provedení jedné transformace je zapotřebí provést čtyři násobení a
šest sečítání. To není mnoho, ale musíme si uvědomit, že pro jeden
obrázek se musí provést přibližně sto tisíc těchto transformací. Takové
množství operací může na dnešních počítačích trvat i desítky sekund.
Není tedy možné takovým způsobem generovat například videosekvence, kde
je potřeba zobrazit minimálně deset snímků za sekundu. Pro tyto aplikace
jsou vytvořeny speciální metody.
Next: Náhodná procházka
Up: Generování IFS koláže
Previous: Generování IFS koláže
Tisnovsky Pavel
1999-05-30