Next: Algoritmus náhodné procházky
Up: Generování IFS koláže
Previous: Přehled způsobů generování IFS
Algoritmus náhodné procházky (anglicky random walk) patří
mezi nejjednodušší algoritmy pro generování IFS koláží. Jeho výhodou je
jednoduchost a malá paměťová náročnost. Mezi jeho nevýhody patří nutnost
generování velkého množství bodů pro reprezentaci fraktálu. Některé
části fraktálu se generují vícekrát, zatímco některé jen jednou.
Generování IFS fraktálu se nastartuje tak, že se zvolí náhodný bod v
rovině. Poloha počátečního bodu nemá na výslednou koláž žádný větší
vliv, nemusí tedy nutně ležet uvnitř atraktoru IFS. Poté náhodně
vybereme nějakou transformaci Wi. Při výběru transformace musíme
přihlédnout k tomu, aby počet použití dané transformace odpovídal její
pravděpodobnosti, jinak se bude výsledná koláž generovat neúměrně
dlouho. Poté co máme vybranou nějakou transformaci, aplikujeme ji na
daný bod. Souřadnice tohoto bodu se změní (bod se transformuje). Na
tento nový bod potom iterativně aplikujeme další náhodně vybranou
transformaci.
Takto pokračujeme tak dlouho, dokud nedosáhneme zadaného maximálního
počtu iterací.
Jelikož první bod nemusí nutně ležet v atraktoru IFS, je nutné několik
prvních iterací počátečního bodu nezobrazovat, protože první iterované
body neleží v atraktoru IFS. Z teorie IFS systémů, kterou jsme uvedli v
předchozích kapitolách, vyplývá, že se systém automaticky dostane po
několika iteracích do atraktoru IFS, z něhož se již nemůže dostat.
Při generování IFS koláže tímto algoritmem vidíme, že se obrázek jakoby
vynořuje z mlhy. Kvalitu výsledného obrázku lze ovlivnit zadáním
maximálního počtu iterací, které se mají provést. Malý počet iterací
způsobuje, že je obrázek složený z malého počtu bodů a tím pádem je hůře
viditelný. Příliš velký počet iterací naopak způsobuje dlouhou dobu
generování výsledné IFS koláže.
Pro první náhled na IFS koláž vystačíme s 1 000 iteracemi, ale pro
generování obrázků, které se mají tisknout ve vysokém rozlišení, je
zapotřebí 100 000 až 1 000 000 iterací. Doba generování se u tohoto
počtu iterací pohybuje řádově v desítkách sekund.
Počátečních iterací (tedy iterací, které se nevykreslují) stačí zadat
několik desítek. Po tomto počtu iterací se bod nachází uvnitř atraktoru
IFS.
Počáteční bod se většinou volí tak, aby ležel v počátku. Jak již víme,
na jeho poloze výsledný tvar IFS koláže nezávisí.
Next: Algoritmus náhodné procházky
Up: Generování IFS koláže
Previous: Přehled způsobů generování IFS
Tisnovsky Pavel
1999-05-30