Název:

Kultura projevu a tvorba textů

Zkratka:KPT
Ak.rok:2005/2006
Semestr:zimní
Studijní plán:
ProgramObor/
specializace
RočníkPovinnost
IT-BC-3BIT-volitelný
Vyučovací jazyk:čeština
Kredity:5 kreditů
Ukončení:zápočet
Výuka:
hod./sempřednáškasem./cvič.lab. cvič.poč. cvič.jiná
Rozsah:3913000
 zkouškatestycvičenílaboratořeostatní
Body:00000
Garant:Pálková Helena, Ing. (UJAZ)
Fakulta:Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně
Pracoviště:Kabinet doplňujícího pedagogického studia UJAZ FEKT VUT v Brně
 
Cíle předmětu:
  Praktický trénink tvorby srozumitelných vědeckých textů. Součástí obsahu výuky jsou normy písemného styku platné v zemích EU.
Anotace:
  V rétorice se posiluje sebedůvěra pro řeč, přednes a jejich podporu. Posluchači se seznámí se základními problémy a zásadami vedení diskuse, prací s argumenty a řečnickými triky.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti:
  Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.
Získané dovednosti, znalosti a kompetence:
  Schopnost vedení diskuse a přednášek na vysoké úrovni.
Osnova přednášek:
 
  • Informace a jejich sdělování
  • Komunikační modely
  • Složky komunikace
  • Řešení typových pedagogických situací
  • Model asertivních dovedností
  • Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
  • Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
  • Význam hlasu a sluchu v rétorice
  • Osobnost řečníka
  • Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
  • Text jako složka pedagogické komunikace
  • Teoretické problémy srozumitelného textu
  • Strategie utváření srozumitelného textu
Osnova ostatní - projekty, práce:
 
  • Posuzování vlastností textu podle jednotlivých kritérií srozumitelnosti
  • Posuzování vlastností textu podle jednotlivých kritérií srozumitelnosti
  • Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
  • Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
  • Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
  • Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
  • Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
  • Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
  • Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
  • Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
  • Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
  • Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
  • Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Literatura referenční:
 
  • Konopková, L.: Technika řeči a kultura mluveného projevu, skripta MU, 1997
Literatura studijní:
 
  • Davidová, D.: K diferenciaci současného mluveného jazyka, sborník prací z mezinárodní konference, Ostrava 1994
  • Konopková, L.: Technika řeči a kultura mluveného projevu, skripta MU, 1997
Průběžná kontrola studia:
  Verbální projevy.
Podmínky zápočtu:
  Min. 80% účast na přednáškách, vypracování srozumitelného textu.
 

Vaše IPv4 adresa: 35.171.183.163