Témata nápovědy |
PřechodCo je to přechodPřechody v automatu reprezentují pravidla, která jsou určena znaky. Pokud automat přijímá řetězec, posouvá se ze stavu do stavu po přechodech a to po takových, kterým je přiřazen následující znak řetězce. U některých automatů existuje taková hrana jen jedna, někde jich může být více, někde neexistuje žádná. Více o vlastnostech automatů. Jak vytvořit a ovládat přechod v tomto programuPřechod se vytvoří stisknutím klávesy "Ctrl", následuje (za stálého držení klávesy "Ctrl") kliknutí levým tlačítkem na stav, ze kterého má přechod vést, a kliknutí levým tlačítkem na stav, do kterého má přechod vést. U vytvořeného přechodu je automaticky vygenerována šipka, která určuje cílový stav. Dále je přechodu automaticky vybráno jedno písmeno abecedy jako přirazený znak pro přechod z počátečního do cílového stavu. Smazání hrany se provádí označením hrany (kliknutím levého tlačítka myši na znak přechodu) a následným stiskem klávesy "Delete" na klávesnici. Příklad hrany s přechodovým znakem "A" Pokud je to nutné, je možné vytvořit pomocné body, aby se hrany nemusely příliš křížit. V tomto případě po kliknutí na počáteční stav následuje kliknutí do místa, kam chcete pomocný bod umístit a potom na stav, do kterého má přechod vést. Pomocných bodů lze vytvořit i více než jeden. Tyto pomocné body lze dvojklikem levým tlačítkem na daný bod zrušit, držením levého tlačítka a táhnutím lze bod přemístit. Pomocné body lze k přechodu dodat, a to dvojklikem na čáru přechodu. Příklad hrany s pomocnými body Znak přiřazený hraně lze libovolně posunout a to táhnutím myší za držení levého tlačítka. Tento znak lze editovat dvojklikem, nebo kliknutím levým tlačítkem myši a následním stisknutím tlačítka "Přechod" na panelu nástrojů. Tímto se otevře okno, ve kterém lze buď ručně zadat znak/množinu znaků, nebo lze odškrtnout epsilon, čímž se vytvoří tzv. epsilon pravidlo, také lze nastavit aktivitu hrany. Malé okno lze zavřít buď tlačítkem "OK", při tomto zavření se uloží provedené změny, nebo stisknutím tlačítka "Storno", tímto se změny vrátí zpět. Ukázka okna pro nastavení přechodu Nastavitelné vlastnosti přechodu
Možné znaky u přechodů
Epsilonové pravidloEpsilonové pravidlo je takové pravidlo, kde znakem pro přechod z jednoho stavu do druhého je znak epsilon (symbolizující prázdný řetězec). Toto pravidlo funguje tak, že může a nemusí proběhnout. Pokud jsme se použitím nějakého pravidla dostali do stavu, ze kterého vede epsilon pravidlo, dostali jsme se vlastně také do stavu, do kterého toto epsilon pravidlo vede. Ukázka epsilonového pravidla |