Návod ke Code::Blocks

[  Pouzití sítové instalace  |  Instalace a nastavení  |  Vytvorení projektu  |  Spustení programu  |  Ladení programu  ]

Pouzití sítové instalace ve stredisku CVT

Na skolním serveru ve stredisku CVT je prostredí Code::Blocks uz nainstalováno. V prostredí Windows jej najdete je na disku Q: v adresári Q:\Dev-Cpp\CodeBlocks8.02 (zástupce pro spustení také najdete na plose pod ikonou Sítové aplikace). Novejsí verze je nainstalována v adresári Q:\Dev-Cpp\CodeBlocks10.05. V Linuxu stací pouzít príkaz codeblocks.

Instalace a nastavení

Pokud si budete chtít toto prostredí nainstalovat doma na svém pocítaci, postupujte takto:

  1. Stáhnete si instalacní balícek a nainstalujte ho vcetne uzitecných pluginu.
    • www.codeblocks.org
    • Pokud instalujete ve Windows, pouzijte balícek, který obsahuje také MINGW (prekladac a nástroje GCC).
    • Pokud instalujete v Ubuntu Linuxu, ridte se pokyny na stránce s balícky. Je potreba nainstalovat dalsí knihovny.
    Poté program spustte:
    Code::Blocks
  2. Veskerá nastavení najdete v menu Settings.

  3. Integrace nápovedy do prostredí Code::Blocks:

    Toto nastavení bude fungovat, pouze pokud máte nainstalován odpovídající plugin. Pozor, v nekterých instalacních balíccích se tento plugin nenachází, protoze jde o plugin, který nevyvíjejí autori C::B.

    Windows: Stáhnete si soubor s dokumentací ke knihovnám jazyka C a ulozte si jej na disk do vhodného podadresáre.
    Linux: Soubor .hlp muzete pouzít i v Linuxu, ale stejný obsah mají info stránky (info libc). Code::Blocks umí zobrazovat a vyhledávat manuálové stránky.

    1. Settings->Environment...->Help files

    2. Pomocí tlacítka Add pridejte soubor s nápovedou do seznamu (nejdríve zadáte jméno polozky v menu, potom cestu k souboru).
      Windows: zadejte cestu k souboru libc.hlp
      Linux: zadejte místo cesty k souboru cestu k manuálovým stránkám takto: man:/usr/share/man

      Settings->Environment...->Help files

    3. Nápovedu lze nyní pouzívat bezným zpusobem. V menu Help se objeví nová polozka s práve pridanou nápovedou.

  4. Nastavení editoru:

    1. Settings->Editor...

    2. Nastavte si parametry editoru podle libosti. Je výhodné zapnout zobrazování císel rádku a zobrazování bílých znaku (show spaces). Code::Blocks také umoznuje pouzívat sablony kódu pres zkratku Ctrl+J.

      nastavení parametru editoru

  5. Nastavení kompilátoru:

    1. Settings->Compiler and debugger...

    2. pridejte tyto parametry kompilátoru: -g -std=c99 -Wall -pedantic -W

      nastavení parametru kompilátoru nastavení parametru kompilátoru

    3. Máte-li v systému nainstalováno více verzí MinGW (platí i pro skolní instalaci na disku Q), zkontrolujte, zda máte správne nastavenu cestu k nejnovejsí verzi prekladace. V opacném prípade muze fungovat spatne debugger i prekladac. Ve skolní instalaci Code::Blocks zde nastavte cestu Q:\Dev-Cpp\CodeBlocks8.02\MinGW. Pozor! Pokud pouzíváte novejsí verzi 10.05, musí zde být cesta Q:\Dev-Cpp\CodeBlocks10.05\MinGW. Obdobne si to musíte nastavit doma, pokud máte zároven nainstalováno více verzí programu. Chybné nastavení cesty k nástrojum pro predklad vede k neocekávanému chování (napr. prestane fungovat debugger nebo jiné cásti prostredí).

      nastavení cesty ke kompilátoru

Vytvorení projektu

  1. Na úvodní stránce: Create a new project...

    Create a new project...

  2. Vyberte skupinu Projects a v kategorii Console polozku Console Application.

    Console Application

  3. Postupujte podle pruvodce. Pri psaní projektu v jazyce C nezapomente zvolit tuto moznost. Ulozte projekt do samostatného adresáre.

    Console application wizzard Console application wizzard Console application wizzard Console application wizzard

  4. Editujte vygenerovaný soubor.

    Editace, kompilace

Kompilace a spustení programu

  1. Kompilace: Build->Build nebo tlacítkem.
    Windows: Tri varování "warning: #include_next is a GCC extension" ignorujte. Problém je v systémové knihovne a na vasi aplikaci nebude mít zádný vliv. Vsem ostatním varováním a chybovým hlásením naopak venujte maximální pozornost.

    Build

  2. Zadání parametru príkazové rádky: Project->Set programs' arguments...

    Project->Set programs' arguments... Project->Set programs' arguments...

  3. Spustení programu: Build->Run nebo tlacítkem.
    Standardní výstup programu se vypisuje do nove zobrazené textové konzoly.

    Výstup programu

Ladení programu

  1. Vse potrebné je v menu Debug.

    Výstup programu

  2. Vlození zarázky (breakpoint): klepnutím na sloupecek vedle rádku.
    Kliknutím pravým tlacítkem mysi nad zarázkou lze editovat dalsí vlastnosti zarázky.

  3. Spustení ladícího módu: Debug->Start. Ukoncení ladícího módu: Debug->Stop debugger

  4. Krokování:
    • Dalsí rádek: Next line
    • Skok do funkce: Step into
    • Dokonci funkci a zastav: Step out
    • Pokracuj do dalsího breakpointu: Continue
    • Pokracuj na rádek s kurzorem: Run to cursor
  5. Sledování promenných:

    • Zobrazte si okno Watches, kde se budou objevovat hodnoty sledovaných promenných a výrazu.
      Debug->Debugging windows->Watches

      Watches

    • Správa jednotlivých pohledu: kliknout pravým tlacítkem mysi v okne Watches, pak vybrat Add Watch, Remove Watch
      Krome samotných promenných lze sledovat i slozitejsí výrazy.

      Add Watch Add Watch Watches


Autor: David Martinek. Poslední modifikace: 15. September 2010. Pokud v tomto dokumentu narazíte na chybu, dejte mi prosím vedet.