Simulátor umělého života

(již řešeno v několika pracech, ale může sloužit jako inspirace)

Návrh zadání

Prostudujte problematiku modelování a simulace a problematiku simulací umělého života. Navrhněte a implementujte jednoduchý simulátor umělého života s grafickým výstupem - simulátor mraveniště. Simulátor by měl umožňovat popis chování mravenců na mapě s překážkami + popis této mapy. Simulace bude spočívat v tom, že se na začátku do mapy vloží mravenci s definovaným chováním, dále se sem vloží překážky a bude se zkoumat k jakým výsledkům vedou různé druhy chování (například zda a jak rychle postaví mraveniště, zda se nepozabíjejí, atd.)

Při řešení se lze zaměřit primárně buď na implementaci simulátoru nebo na grafické prostředí. Posléze se lze zaměřit na teorii her a zkoumat na chování mravenců, jaký vliv mají různé strategie chování na celé jejich společenství.

Projekt je záměrně velmi podobný návrhu a implementaci počítačové hry, aby se zde mohli realizovat i jedinci, které tyhle věci zajímají. Projekt je velmi vhodný pro menší tým spolupracujících studentů. Práce ve smečce podobně naladěných lidí může být velmi inspirující a podle zkušeností je to pro všechny zúčastněné velmi přínosné. Na toto téma mám i poměrně zajímavou literaturu, kterou můžu zapůjčit.

Klíčová slova

Modelování, simulace, autonomní agenty, teorie her, grafika.

Implementační jazyk

Cokoli, co bude fungovat v Linuxu (a případně i ve Windows). Osobně preferuji Javu, ale nechci vás do ničeho nutit. Zajímavá by jistě byla i implementace ve Scheme nebo SmallTalku.

Požadované znalosti a schopnosti

Hravost, schopnost nastudovat literaturu v angličtině.

Obtížnost

Vhodné pro všechny typy prací. Zadání lze rozdělit i mezi více osob a pracovat na něm v týmu. Přijďte si domluvit podrobnosti.


Autor: David Martinek. Poslední modifikace: 11. September 2011. Pokud v tomto dokumentu narazíte na chybu, dejte mi prosím vědět.